בנק ישראל פרסם טיוטה שתגרום להתייקרות יועצי המשכנתאות

אם אתם בתהליכי רכישת דירה הזדרזו עם המשכנתא שלכם. כפי הנראה, עלות יועצי המשכנתאות עומדת לטפס. הסיבה לכך היא הטיוטה החדשה שפרסם בנק ישראל האומרת כי יועצי המשכנתאות יצטרכו להביא יפוי כוח מטעם הלקוח חתום על ידי עורך דין כדי להיכנס למאגר נתוני אשראי של הלקוח. כדי לבנות תמהיל טוב ולהוציא משכנתא טובה יועץ המשכנתאות חייב להיכנס למאגר נתוני האשראי. הבירוקרטיה הזו תסבך את העניין ותגרום לכך שהעניינים יקחו הרבה יותר זמן וממילא המחיר של היועצים יהיה יותר יקר.

בכתבה הבאה נרחיב על תקנת בנק ישראל, נסביר על מאגר נתוני האשראי ונבין למה עלות ייעוץ המשכנתאות תעלה אם התקנה תיכנס לתוקף.

יועץ משכנתאות

מה כלול בטיוטת בנק ישראל על התקנה החדשה?

עד היום כאשר יועץ משכנתאות רצה לראות את נתוני האשראי של הלקוחות שלו הוא נכנס למאגר הקיש מספר ת.ז. של הלקוח וקיבל את כל הנתונים. בנק ישראל החליט שלא הגיוני שכל אחד יוכל לראות את הנתונים הפיננסים של כולם רק על ידי הקשת ת.ז.. זה חסר כל דיסקרטיות ולכן הוחלט שכדי להיכנס למאגר נתוני האשראי של אדם מסוים צריך להגיש קודם יפוי כוח מטעם אותו אדם חתום על ידי עו"ד, נוטריון. 

התקנה הזו בעצם מסרבלת מאוד את השימוש במאגר נתוני אשראי. עד היום יועצי המשכנתאות הקישו כמה מספרים ומיד ראו את הנתונים על הלקוחות שלהם כדי והתחילו לעבוד. ברגע שהתקנה תיכנס לתוקף יאלצו יועצי המשכנתאות להזיע ממש כדי להגיע לנתונים החיוניים להוצאת משכנתא עבור הלקוחות. הם יצטרכו ללכת עם הלקוח לעורך דין לחתום על יפוי כוח לשלם לעורך דין על השירות לפנות עם האישור למערכת ורק אז לזכות לראות את נתוני האשראי של הלקוח. התהליך הזה מסרבל, מורכב ולא כדאי ליועצים. כדי לשמור על הרווח שלהם יצטרכו יועצי המשכנתאות להעלות את המחיר של ייעוץ משכנתאות.

למה משמש מאגר נתוני אשראי?

במאגר נתוני האשראי מופיעים כל הנתונים של הלקוח: הלוואות, הוצאות, הכנסות ועוד. הבנק משתמש במאגר הזה כדי לראות את הפעילות הכלכלית של הלווה וכך מדרג את הסיכון שהוא לוקח על עצמו כשהוא נותן לו הלוואה, מה שישפיע גם על הריביות שיקבל על הלקוח. הבנקים לא יתנו לאף אחד משכנתא לפני שהם יבדקו את חבות האשראי שלו. ברגע שתיכנס התקנה  לתוקף הלקוח יצטרך להגיש ייפוי כוח חתום על ידי עורך דין מה שיסרבל את כל תהליך המשכנתא וייקר את עלות ייעוץ המשכנתאות.

כיצד הגיבו יועצי המשכנתאות על התקנה

יועצי המשכנתאות מחו בכל תוקף וביקשו לבטל את התקנה. מאיחוד יועצי המשכנתאות נמסר כי התקנה תכביד מאוד על תהליך המשכנתא ומחיר ייעוץ המשכנתאות יעלה. עוד מוסרים יועצי המשכנתאות כי התקנה נוגדת את ההבטחה שניתנה בעבר כי הלקוחות לא ידרשו להגיע לסניף הבנק על מנת לחתום. באיחוד יועצי המשכנתא טוענים שהתקנה הזו לא תועיל לאף אחד ורק מסרבלת את התהליך וגורמת חוסר נוחות לבנקים, ליועצים וללקוחות.

בנק ישראל לא כל כך התרשם מהתגובה החריפה של יועצי המשכנתאות ונשאר באותה עמדה כי יש לחסום את האפשרות לקבל פרטים אישיים של לקוח ללא אישורו. 

כרגע עדיין לא הוכרעה התקנה ועדיין יש אפשרות להגיב. ככל שבנק ישראל יתקל ביותר התנגדות כל יש יותר סיכויים שהתקנה תרד מהפרק. אך עדיין מוקדם מכדי לדעת.

בכל אופן יש סיכוי גבוה שהתקנה כן תיכנס לתוקף ולכן, אם אתם מתכננים לקנות דירה עשו זאת עכשיו והוציאו משכנתא לפני שהכל יהיה יקר ומסובך יותר. 

אנו בחברת דירה בטאבו נעזור לכם למהר תהליכים. נחפש עבורכם דירה ונדאג להתחיל איתכם את תהליך המשכנתא כמה שיותר מהר. פנו אלינו עכשיו כי עם המומחים שלנו עד שהתקנה תיכנס לתוקף כבר תהיו בבית החדש שלכם…

לקביעת פגישת ייעוץ חינם ללא התחייבות, הקליקו כאן!

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!