האם האינפלציה תביא לעלייה במחירי הריבית?

בתקופה האחרונה האינפלציה מרימה ראש. רק החודש המדד עלה ב-0.4% האם מחירי הריביות יעלו? ומה זה אומר לגבינו?

בכתבה הבאה נסקור את הנושא.

עלייה במחיר הריביות

מה זה אינפלציה?

תהליך של עלייה במדד המחירים לצרכן מכונה אינפלציה. אינפלציה זה אומר שהערך של הכסף ירד, לא הערך של המוצרים. אם קונים מלפפון בשקל ויום לאחר מכן מלפפון עולה שני שקלים, הערך של המלפפון הוא מוחלט והערך שלו מתחלק הפעם בין שני השקלים כך שהערך של השקל ירד לחצי. כאשר חלה עלייה במחירים, זה אומר שהערך של הכסף ירד ואז מתרחשת אינפלציה. וכאשר חלה ירידה במחירים זה אומר שהערך של הכסף עלה ואז מתרחש תהליך הפוך שנקרא דפלציה.

את מדד המחירים לצרכן מחשבים על פי סל צריכה בסיסי הכולל ירקות, פירות, מוצרי מזון בסיסיים ועוד. מידי חודש מחשבים את העלות הכוללת של הסל ומשווים לעלות בחודש הקודם. כך יודעים האם המדד עלה או ירד ובכמה.   



מה הקשר של העלייה באינפלציה לריביות?

אם כאשר האינפלציה עולה הערך של הכסף יורד, אז ההחזר של ההלוואות לבנק שווה פחות, כי הכסף שווה פחות. לכן, מה שקורה זה ש מעלים את הריביות כדי שהם ישארו באותו שווי ביחס למדד. כאשר יש אינפלציה גבוהה זה משפיע על היציבות של הכלכלה וכדי לייצב את הכלכלה מעלים את הריביות. זו גם הסיבה שישנם מסלולים צמודים למדד. כאשר ההלוואה נלקחה הערך של הכסף היה ערך מסוים ולאורך שנות ההלוואה הערך של הכסף משתנה. כדי שהיחס בין ההלוואה יהיה נכון ומתואם קיים המסלול של ההצמדה למדד. בשטח, המסלול של הצמדה למדד הוא מסוכן כי נכון שהמדד מתואם אך השכר והסכמי העבודה לא מתואמים עם המדד. תכל'ס מי שיש לו עכשיו מסלול צמוד למדד הוא בפלונטר.

האם אכן יעלו את הריביות

כנראה שהריביות לא יעלו. העלייה הגבוהה במדד המחירים לצרכן היא תסמין של היציאה מן הקורונה. עם היציאה ממשבר הקורונה עלתה הצריכה וממילא המחירים התייקרו. כנראה שבעוד תקופה המצב יתייצב והאינפלציה תגיע ל-2% שזה המצב האידיאלי.

עליית המדד במספרים:

פירות- עליה של 13.7%

ירקות- ירידה של 2.2%

הלבשה- עליה של 2.4%

תרבות- עליה של 1.9%

האם האינפלציה משפיעה גם על מחירי הדירות?

אי אפשר להגיד שכן וגם אי אפשר להגיד שלא. מחירי הדירות הם גם כך בעלייה וכאשר המדד יורד הם לא יורדים יחד איתו. אבל ברור שכאשר יש אינפלציה, מרגישים עוד יותר את העלייה במחירי הדירות. הריביות מושפעות מן האינפלציה וממילא על המשכנתא. אך באופן ישיר אין השפעה. המדד שכן יש לו השפעה יותר חזקה על מחירי הדירות הוא מדד תשומות הבניה שגם בו חלה עלייה גבוהה לאחרונה ואפילו עוד יותר מאשר במדד המחירים לצרכן.

אם גם אתם נאנקים תחת המשכנתא והמסלול הצמוד נמאס עליכם לחלוטין, אתם מוזמנים לפנות אלינו אנו בחברת דירה בטאבו נעזור לכם להתפטר מהמסלול הצמוד. התהליך יהיה מהיר וללא בירוקרטיה מיותרת. בנוסף נוכל להוזיל לכם את המשכנתא בכמה אלפי שקלים וההחזר החודשי שלכם יפחת.

פנו עכשיו לחברת דירה בטאבו ותראו תוצאות בעיניים.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם, השאירו פרטים.    

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!