הוגשה הצעת תיקון לחוק התכנון והבנייה שמבטלת את הצורך בהסכמת שכנים להרחבה

עומדים לרכוש דירה סוף כל סוף? לאחד מבני הזוג כבר יש דירה? ומה עם מס רכישה? 

האם תצטרכו לשלם מס רכישה על דירה ראשונה שלכם כאשר לבן הזוג יש כבר דירה משלו? 

בשורות הבאות תמצאו את כל המידע על מס רכישה במקרה של דירה שניה לאחד מבני הזוג.

מס רכישה

מהו מס רכישה?

כאשר אזרח קונה דירה הוא נדרש לשלם מס רכישה שעשוי להגיע למחיר של עד 10% ממחיר הדירה. במקרה של רכישת דירה ראשונה הרוכש פטור מתשלום מס רכישה. 

מה עושים במקרה שלאחד מבני הזוג יש כבר דירה?

השאלה הנשאלת היא מה עושים במקרה שזוג רוכשים דירה ולאחד מבני הזוג יש כבר דירה האם הם צריכים לשלם מס רכישה או לא. מצד אחד, למה שבן הזוג שזו דירה שלו ישלם מס רכישה. אך מצד שני למה לפטור מהמס אדם שזו דירה שנייה שלו רק בגלל שאת הדירה הקודמת הוא קנה ללא בן הזוג. 

ההחלטה שהתקבלה היא שבן הזוג שזו דירה ראשונה שלו יהיה פטור ממס רכישה ובן הזוג השני ישלם מס. וזאת בתנאי שהם יעשו הפרדה רכושית כלומר שני חשבונות בנק נפרדים. תוך מעקב צמוד של רשויות המס שבן הזוג שלא שילם מס רכישה לא יהנה מן הדירה כלל לרבות מגורים בדירה והנאה מההכנסות.

מגורים בדירה השייכת רק לאחד מבני הזוג, כן או לא?

במהלך השנים עוקבות רשויות המס אחר זוגות שביצעו הפרדה רכושית על מנת לפטור את עצמם ממס. רשויות המס בודקות שאכן ההפרדה מתבצעת ובן הזוג שהדירה לא שלו אינו נהנה מן הדירה. באחת הפעמים תפסו רשויות המס זוג שביצעו הפרדה רכושית. אך בניגוד לחוק הם התגוררו בדירה בה לאחד מבני הזוג לא היה חלק. המקרה הגיע לבית המשפט ובית המשפט פסק שמותר להם לגור יחד בדירה על אף שהיא לא שייכת לשניהם. 

וכאן נוסף עדכון לחוק שאומר, גם אם יש לאחד מבני הזוג דירה משלו בנוסף לדירה המשותפת שיש לשני בני הזוג, כדי שבן הזוג השני לא יאלץ לשלם מס רכישה / שבח, יש לערוך הסדר ממוני המצהיר על הפרדת הרכוש. על פי העדכון החדש בני הזוג יכולים להתגורר בדירה השייכת רק לאחד מבני הזוג למרות ההפרדה ברכוש. 

איך עושים הפרדה רכושית בצורה נכונה?

ועכשיו נעבור לחלק המעשי, בשורה התחתונה כל מה שאתם רוצים לדעת הוא תכל'ס מה הוא עושים בשטח. מס רכישה עשוי להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים. כך שכדאי בהחלט לעשות מאמץ כדי להיפטר מחלק ממנו. בשביל לעשות הפרדה רכושית בצורה מעשית צריך לרשום את הדירה ראשונה רק על שם אחד מבני הזוג שהוא הבעלים שלה. בנוסף יש לפתוח חשבון בנק על שם בן הזוג שהדירה שייכת לו שם יכנסו ויצאו כל הכספים הקשורים לדירה. עדיין לא כל כך ברור מה נדרש בנושא של הפרדה רכושית. לכן אנו ממליצים לכם לבדוק היטב מה יש לעשות כדי שלא תתפסו עוברים על החוק.

איך חיים בשלום עם רשויות המס כאשר נדרשת הפרדה רכושית

אם תיישמו את הכללים הבאים לא אמורות להיות לרשויות המס סיבות אשר עלולות לסבך אותכם.

  • פנו לעורך דין שיערוך לכם הסדר ממון באישור בית משפט או בית דין לפיו הדירה שייכת רק לאחד מבני הזוג ואין לבן הזוג השני קשר ושייכות ממונית בדירה.
  • את ההסדר הממוני תבצעו מספיק זמן לפני שאתם עומדים לקנות דירה משותפת. אם לא רשויות המס יראו אותכם בתור כאלו שמתחמקים מתשלום מס וינהלו אחריכם מעקבים.
  • כאשר אתם מבצעים הסכם ממוני הכניסו בו סעיף שאומר שגם אם שני בן הזוג התגוררו בדירה רק לבן הזוג שהדירה רשומה על שמו יש שייכות ובעלות על הדירה.
  • ערכו מדי פעם תיקונים בהסדר הממוני שלכם וזאת כדי ליצור רושם שההסכם הוא אמיתי.
  • כאשר אתם פותחים חשבון בנק פתחו חשבון נפרד לבן הזוג שהדירה שייכת לו. השתמשו בחשבון הזה עבור כל מה שקשור לדירה כמו משכנתא, הכנסה משכירות, שיפוצים ועוד.
  • אנו ממליצים לא לגור יחד בדירה הנפרדת כלל. ואם כן רק לתקופה קצרה.
  • אם אתם עורכים שיפוצים בדירה עשו זאת מכסף השייך לבן הזוג שהדירה רשומה על שמו.
  • אם יוצא לכם להגיש הצהרת הון ציינו שערכתם הפרדה רכושית. 
  • שמרו את כל המסמכים המעידים על הפרדה רכושית כך יהיו לכם הוכחות במקרה הצורך.

לסיכום, אם אתם עומדים לרכוש דירה משותפת ולאחד ממכם יש כבר דירה בבעלותו אתם לא חייבים לשלם את כל מס הרכישה יש אפשרות להתפטר ממנו לגמרי או לפחות מחלקו. קניית דירה היא צעד משמעותי מאד וכמו בכל דבר משמעותי יש אפשרות לבצע אותו בצורה טובה ויש אפשרות לעשות זאת בצורה טובה עוד יותר מה שיחסוך לכם כסף רב. בואו גם אתם לקנות דירה בצורה חכמה עם ליווי צמוד של המומחים של "דירה בטאבו" שיעזרו לכם בכל המישורים ויביאו אותכם להצלחה עם כמה שפחות סיכונים והרבה הרבה חיסכון.

פנו עכשיו למומחים של דירה בטאבו שילוו אותכם יד ביד עד להשגת המטרה.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו השאירו פרטים.  

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!