האם תוכנית תמ"א 38 אכן עומדת לפני סיום?

מדברים הרבה על סיום תוכנית התמ"א. יזמים דוחקים ומבקשים להתחיל את הפרויקט לפני מועד הסיום אך מה קורה בשטח האם באמת תוכנית התמ"א תסתים באוקטובר 38? ואם יש כל כך הרבה גורמים המעוניינים בהמשך הפרויקט למה בכלל רוצים להפסיק?

בכתבה הבאה תגלו כל מה שקשור למועד הסיום של תמ"א 38, והאם באמת זה הולך לקרות.

עוצרים את תוכניות התמא?

תמ"א 38 - איך זה התחיל?

פרויקט תמ"א 38 יצא לדרך בשנת 2005 במסגרת תוכנית התחדשות עירונית. כאשר פרויקט תמ"א 38 יצא לדרך נקבע שכל 5 שנים ידונו אם להמשיך אותו ב 5 השנים הבאות. פרויקט תמ"א צבר תאוצה אט אט במהלך השנים ואף זכה פעמיים בהארכה. בכל מקום בארץ ניתן למצוא בניינים שחוזקו במסגרת פרויקט תמ"א ואין מי שלא מכיר מקרוב פרויקט של תמ"א. תמ"א 38 הפך להיות חלק מן הנוף.

למה החליטו על סיום של פרויקט תמ"א 38?

ב 2019 התכנסו לדון בהמשך פרויקט התמ"א והפעם החליטו לעצור. הסיבות בשלהם החליטו להפסיק את פרויקט התמ"א הן מגוונות. נביא שני סיבות עיקריות הנוגעות לרשויות המקומיות:

  •  בפרויקט תמ"א, הפרויקט הוא נקודתי ותוספות הבניה הן רק למגורים. העיריות לא מקבלות שטחים. בפרויקטים אחרים כמו פינוי בינוי לדוגמא, בונים מראש בניינים לגובה ונותרים גם שטחים עבור העירייה בשביל בתי ספר, פארקים, מרכזים מסחריים ועוד.
  • בשביל לכסות את הוצאות הועדה לתכנון ובניה כל בעל נכס שמשפץ את דירתו נדרש לשלם לעיריה היטל השבחה. היטל ההשבחה משתנה מאחד לאחד לפי פרמטרים. היטל ההשבחה שמשלמים היזמים לעיריות על ביצוע פרויקט תמ"א 38 הוא נמוך יחסית וכמעט לא מכניס רווח לעיריה. מה שגורם לתהליך איטי בעת קבלת האישורים לבניה.

איך מתבצע תהליך סיום התמ"א?

הוועדה התכנסה ב 2019 על מנת לדון מה יקרה בשנת 2020, אך מכיון שסיום תוכנית התמ"א זה דבר מורכב שיש לו השלכות, דובר על תקופת הכנה עד 2026. במהלך התקופה הזו אמורים להיסגר כל הקצוות הפתוחים בנושא התמ"א וכן הממשלה אמורה לגבש תוכנית חלופית. 

  • עד 2022 ימשיכו עניינים כרגיל. הפרויקטים ימשיכו. בזמן הזה גם תגבש הממשלה תוכנית חלופית לפרויקט התמ"א.
  • עד ספטמבר 2022 עוד יהיה ניתן להגיש בקשה לקבלת היתר בניית פרויקט תמ"א.
  • מ 2022 עד 2026 יהיו 4 שנות היערכות שנתיים לקבלת היתר ושנתיים לבניה.
  • לקראת שנת 2022 העיריות יהיו רשאיות להגיש בקשה לדחיית מועד סיום התמ"א בעירם.

אז מה הולך לקרות בשנת 2022?

בעקבות הקורונה העניינים השתבשו, לא הספיקו להיערך כראוי ולכן כנראה תקופת ההכנה תוארך. ובלי קשר, עיריות רבות פנו לוועדה וביקשו להאריך את פרויקט התמ"א. על זה נדבר בכתבה הבאה שתתפרסם.

בשורה התחתונה, לא נראה שבשנת 2022 תסתיים תקופת תוכניות התמ"א. נראה שהתוכנית הזו תלווה אותנו עוד שנתיים לפחות. 

אחת ההשקעות הכדאיות היום שקשורות לפרויקט התמ"א ולא רק ליזמים, זה קניית דירה בפרויקט חתום במחיר זול ולאחר סיום הפרויקט להישאר עם דירה ששווה הרבה יותר מאשר בעת הקניה. אם אתם מחפשים להשקיע, לכו על זה. הרי אם יש לכם הון עצמי חבל שהוא ישכב קנו דירה בפרויקט תמ"א לפני בניה. פנו למומחי דירה בטאבו והמומחים שלנו ילוו אותכם לאורך כל התהליך. החל מחיפוש דירה, גיוס הון עצמי ותפירת תיק משכנתא חסכוני המותאם עבורכם. פנו עכשיו למומחים שלנו שיובילו אותכם להצלחה כלכלית.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!