לבנות מתחת האדמה

העתיד האשלייתי כבר כאן! בניה תת קרקעית, המציאות שעולה על כל דמיון! 

התוכנית החדשה שנחשפת כעת, תוכנית לבנייה תת קרקעית למבנים ציבוריים יוצאת לדרך! 

כל המידע אודות התוכנית שעומדת לרענן את עולם הנדל"ן.

 

מכירים את הביטוי לחפש "מתחת לאדמה"? ביטוי מוכר וידוע, שבא לציין מצב בו נגמרו הדרכים הקונבנציונליות וצריך לחפש דרך חדשה ויצירתית. 

במקרה שלנו הביטוי מקבל משמעות כפולה ומכופלת. במצבנו הנוכחי בו נגמרו הדרכים הסטנדרטיות למציאת פתרונות דיור ואילו המחסור העמוק בדיור רק הולך וגדל, הדרישה גוברת, צריך למצוא פתרון אחר, חדש ויצירתי! והפתרון ההזוי הגיע גם הגיע, בניה ופיתוח האזור שמתחת לאדמה.    

מתחת לאדמה

מהי התוכנית?

מדובר בתוכנית מתאר ארצית האחראית למיגון ופיתוח המרחב התת קרקעי המתגבשת במשך כשנתיים. כעת נחשפים כמה מפרטי התוכנית החדשה "פרויקט תמ"א 40". לפי פרטי התוכנית נראית כי בקרוב, הפרויקט החדשני והלא הגיוני יהפוך לדרישה ולחובה.

מהם השלבים המעשיים ליישום התוכנית?

כשלב ראשוני המדינה מתכננת לאתר ולמצוא מקומות פוטנציאלים לבניה זו. כל רשות מקומית תתחייב בהכנת מסמכי מדיניות הכוללים את כל השטחים שברשותה בהם אפשר ליישם את התוכנית. הרשות המקומית תתחייב להגיש את אפשרויות הניצול הקיימות לכל שטח. דרישה נוספת שתידרש מהרשויות היא סימון של שטחים שאינם מנוצלים ואפשר לפנותם ולבנות בשטחם.  

בשלב הבא, המדינה בודקת אפשרות להפוך את הבנייה התת קרקעית כתנאי לבנייה מעל הקרקע. היזמים ידרשו לבנות מתחת האדמה ורק כך יקבלו את האפשרות לבנייה מעל האדמה. כל זה בעיקר בערים צפופות.

כאשר יבנו מבנים מסוימים מתחת האדמה, יתפנו שטחים נחוצים לדיור מעל האדמה.  

מה ייבנה מתחת לאדמה?

המדינה טוענת כי בניית מוסדות ציבוריים כמו אולמות ספורט, שטחי אחסנה ולוגיסטיקה, קניונים, אולמות אירועים, מתחמי ספורט ואף משרדים, הינה הכרחית וחיונית במיוחד. ההחלטה על מטרת הבנייה תהיה בהתאם למיקום הקרקע ויעילותו. 

וכמובן, שימושים נוספים שמתוכננים לבנייה התת קרקעית הם למטרת תשתיות ובתי עלמין.

השפעות תמ"א 40:

שוק הנדל"ן עומד לעבור טלטלה בעקבות הפרויקט. אחד השינויים הצפויים הוא בעלויות הבנייה, עלות הבנייה התת קרקעית תתייקר ב 15% לעומת בניה מעל הקרקע. וזאת, בעקבות הצורך במיגון לבנייה מסוג זה. אבל, בהשוואה בין בניה תת קרקעית + עלויות הבניה לבין בנייה מעל הקרקע בתוספת עלויות הבניה, המשוואה משתנה. המחירים הופכים לשווים ואף הבניה התת קרקעית נהיית שווה יותר. אחד הגורמים לדוגמא הוא שכירות של שטח מסחרי מתחת לאדמה. השכירות יכולה להיות נמוכה גם ב 60%  מעלות של שטח דומה מעל הקרקע.   

לקיום פרויקט זה תידרש מעטפת ביטחון כלכלית מטעם המדינה כדי שלא יגרם נזק לפרויקטים אחרים ובכדי שלא יתייקר מחיר הדירות. סיבה נוספת היא כדי להגן על מקימי הפרויקט. היות שפרויקט זה הוא חדש ולא מוכר והביקוש גם הוא יהיה נמוך מאוד, עד שהציבור יתרגל ויפנים את האפשרות החדשה, ייקח זמן ואולי אפילו הרבה. בכל הזמן הזה תידרש המדינה לשמור על הקבלנים מהפסדים. מנהלי התוכנית טוענים כי הם עמלים על פיתוח חוקים והקלות לקבלנים שיעבדו עם הפרויקט הזה, אך בינתיים החוקים עדיין לא עברו את אישורם של המשרדים הממשלתיים השונים. 

קצת על חוק התלת מימד:

חוק התלת מימד הינו חוק חדש שתפקידו להוריד חסימות ביורוקרטיות המונעות את פיתוחי המרחבים שמתחת האדמה. החוק מאפשר הפרדה בעלויות הקרקע שהן על בסיס נפח ולקדם את התכנון הרב שכבתי. בעוד שבעבר קונה הקרקע קיבל את הבעלות על נפח הקרקע על כל שכבותיה הכוללים את השכבה התת קרקעית, האדמה עצמה ומעליה. כעת, המכירה תתאפשר בפיצול שכבות כך יוכלו יזמים רבים להרוויח מכל השכבות השונות ולסחור בהם.  

רוצים לדעת עוד? הנושאים הפיננסים מדברים אליכם? הישארו מעודכנים אתנו! אנו בדירה בטאבו דואגים לעדכן אתכם כל הזמן כדי שלא תישארו מחוץ לתמונה. להתייעצות עם מומחה נדל"ן בכל הקשור לתחום הנדל"ן והמשכנתאות, השאירו פרטים ואנו נשמח לעמוד לשירותכם.        

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!