למה כדאי לקחת שמאי עוד לפני חתימת החוזה?

יכול להיות ששמעתם פעם על המושג הזה של שמאות מוקדמת אך ספק אם הבנתם אותו או את המשמעות שלו. שמאות מוקדמת משמעותית מאוד לקניית הדירה שלכם. בכתבה הבאה נבין את כל הסוגיה של משמעות מוקדמת. על מה זה משפיע? כמה זה עולה? ולמה זה כדאי?

מה זו שמאות בכלל?

שמאות מוקדמת

כל אחד שקונה דירה מזמין שמאי לדירה שלו כפי דרישות הבנק כדי שיעריך את שווי הדירה. הסיבה היא אחוזי המימון. הבנק נותן הרי לכל אחד את אחוזי המימון שהוא מסכים לתת למשכנתא. כדי שאנשים לא ימציאו מחירים גבוהים לדירה ואז יקבלו בפועל 85% מימון בעוד לפי המחיר המזויף כביכול הבנק התכוון לתת רק 70% מימון. כדי למנוע כאלו מצבים הבנק לא סומך על המילה של הלקוחות בקשר לשווי הדירה ושולח שמאי שיעריך את שווי הדירה לפי הנתונים שלו.

מה עושים אם השמאי מעריך את השווי של הדירה פחות ממה ששילמתם?

כאן אתם נכנסים לבעיה. אם הסתמכתם על 70% מימון מהבנק לדירה במחיר 1,300,000 ש"ח שזה אומר 910,000 ש"ח ולכם נשאר להוסיף 390,000 ש"ח והשמאי מעריך את הדירה שלכם רק ב 1,200,000 ש"ח. הבנק יתן לכם רק 840,000 ש"ח. יהיו חסרים לכם 70,000 ש"ח להון העצמי. ויש מקרים יותר קיצוניים. לעיתים מסתדרים כאשר קורים כאלו דברים אך יש מקרים בהם הלווים נאלצו להפר את חוזה הרכישה עם המוכר ולהפסיד חלק נכבד מההון העצמי שלהם.

מה הפתרון לכאלו מקרים?

הפתרון הוא שמאות מוקדמת. עוד לפני שתחתמו על חוזה הרכישה הביאו שמאי שמקובל על הבנק שיעריך את שווי דירה כך תדעו בשלב מאוד התחלתי איזה סכום בדיוק תקבלו מהבנק למשכנתא ותוכלו להיערך בהקדם. יש ערך נוסף לשמאות מוקדמת. עוד לפני חוזה הרכישה שמאי יכול להגיד לכם מה הערך האמיתי של דירה. אם בעל דירה דורש סכום גבוה יותר תוכלו להתמקח איתו בגיבוי של השמאי ובכך להוריד את מחיר דירה.

כמה עולה שמאות מוקדמת?

שמאות מוקדמת לא עולה דבר אך זה לא מדויק. לשמאי תשלמו בכל מקרה, אם אתם לוקחים משכנתא תצטרכו לשלם לשמאי, אך על שמאות מוקדמת המחיר שתשלמו יהיה מחיר מלא כיוון שהשמאי מגיע ללא הפנייה מבנק כלשהו. שימו לב שאתם לוקחים שמאי שמקובל על הבנק כך לא תצטרכו לשלם פעם נוספת לשמאי. 

שימו לב, שמאות מוקדמת יכולה לחזור על עצמה כמה פעמים. אם אתם מתלבטים לגבי דירה מסוימת והבאתם שמאי ובסוף לא קניתם אותה, הכסף הזה היה כסף מיותר ותצטרכו לשלם שוב לשמאי. לכן תזמינו שמאי רק אם אתם סגורים על הדירה.

איך מחשב השמאי ערך של דירה?

יש כל מיני שיטות השמאים לומדים את זה. אך בגדול השמאי בודק את מספר המטרים של דירה, כמה חדרים יש בה ומה הגודל שלהם. באיזו קומה היא ממוקמת, מי השכנים, איך הסביבה וכמה עולה מ"ר באזור. לאחר שהשמאי משקלל את כל הנתונים הללו הוא יכול לקבוע את הערך של הדירה.

מחפשים דירה? מתלבטים?

אנחנו כאן בשביל להכריע.

חברת דירה בטאבו תלווה אתכם לאורך כל הדרך בכל שלבי חיפוש הדירה וגם אחרי. מוזמנים להכיר אותנו ואנו נגשים לכם את החלום. 

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, הקליקו כאן!

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!