מדד תשומות הבניה בעליה מתמדת

קניתם דירה על הנייר? משלמים לקבלן בתשלומים? בטח גם אתם הרגשתם על בשרכם את ההשתוללות של מדד תשומות הבניה לאחרונה. מחודש ינואר האחרון הספיק המדד לעלות כבר ב-2.8%.

בכתבה הבאה נסקור את הנושא של העליה במדד תשומות הבניה, הגורמים וההשלכות.

מחיר חומרי הבנייה עולה ומעלה את המדד

מה זה מדד תשומות הבניה?

מדד תשומות הבניה נועד לחשב את ההפרשים בין עלויות הבניה מחודש לחודש. חשוב לדעת את ההפרשים כדי שהקבלנים לא יתמוטטו. אדם שקונה דירה בפרויקט משלם בתשלומים. ואת התשלומים מצמידים למדד הזה. הסיבה לכך היא שהקבלן מצוי באמצע בניה, את מחיר הדירה הוא קבע לפי ההוצאות הצפויות של הבניה. ברגע שחלה עלייה במחירי חומרי הבניה ובשכר הפועלים, יש לו יותר הוצאות ממה שחשב מלכתחילה. ועליהם הוא יגבה את הכסף הנוסף. לכן, כל עוד והקבלן עדיין בונה, התשלומים מתואמים עם ההוצאות שלו שמשתקפות במדד תשומות הבניה. אם התשלומים שלכם צמודים לתשומות הבניה העליה של המדד בחודשים האחרונים בוודאי הגדילה את התשלומים שלכם משמעותית. 

מה גרם לעליה במדד?

מדצמבר 2020 מדד תשומות הבניה עולה בהתמדה ומפתיע בדרסטיות שלו כל חודש מחדש. בחודש מאי 2021 עלה המדד למגורים ב-0.7% ומתחילת השנה עלה כבר המדד ב-2.8%. המדד למסחר ומשרדים עלה בחודש מאי ב-1.2% מתחילת שנה ב-3.9%. ואילו המדד לתשתיות עלה בחודש האחרון 0.8% ו-3%  מתחילת שנה. כפי הנראה, מדד תשומות הבניה למגורים נמצא במקום הכי טוב. 

הסיבה לקפיצות הללו במדדים הם הביקוש הגדול לחומרי בניה לאחר תקופת הקורונה. מחירי הבניה זינקו בחודשים האחרונים: 

מחיר הברזל עלה ב-8.5% תוך חודש אחד בלבד. מחיר העץ גם הוא זינק ב-5.3% ומחירי המדרגות עלו ב-6.2%. בנוסף לביקוש הרחב שעלה בחודשים האחרונים, עלויות השינוע התייקרו גם הן. מה שמשפיע גם על עלויות חומרי הבניה.

מהן ההשלכות של עליית המדד?

כל מי שיש לו תשלומים צמודים למדד תשומות הבניה חש את העליה הזו. אנשים שקנו דירות מקבלן ומשלמים לו בתשלומים צמודי מדד ספגו את העלייה הזו בהתייקרות מחיר הדירות. מתחילת השנה עלה המדד ב-2.8%, מה שאומר שאנשים שקנו דירות חווים התייקרות של עשרות אלפי שקלים. לדוגמא, מי שקנה דירה ב-1,000,000 שקל שזה מחיר נמוך יחסית, היה צריך להוסיף מתחילת השנה 28,000 שקל למחיר הדירה. אדם אמיד יוכל לעמוד בהוצאה הזו. אך בן אדם ממוצע עלול לקרוס כלכלית עם העלויות הבלתי צפויות הללו. 

מעגל נוסף של אנשים שנפגעו מהעליה הזו ואפשר לומר שהם הנפגעים העיקריים הם יזמי הנדל"ן. יזמים שלא הצמידו את התשלומים של הלקוחות למדד סופגים בעצמם את התייקרות הפרויקט. את הקבלנים הללו עשויה להכניס העליה במדד לפלונטר של ממש. יזמים שקבעו את מחיר הדירות אך עוד לא יצאו במכרז, לא יכולים לשנות את המחיר של הדירות, מה שעלול לגרום להם להפסדים. 

גם כך יזמי מסחר ומשרדים השפיעה קשות העליה במדד. הרי השלכות הקורונה יחד עם עודפי הבניה בתחום גם כך לא היטיבה עמם. ניתן לומר ששוק הנדל"ן מצוי במשבר. מה יהיו התוצאות? ימים יגידו.

קניתם דירה מקבלן? התשלומים הצמודים למדד תשומות הבניה התייקרו מאוד? אין לכם מאיפה לשלם? המומחים של דירה בטאבו ימצאו לכם פתרון. 

אם גם אתם רוצים לעבור את המשבר בשלום ולהינצל מהשלכות בלתי הפיכות על המצב הכלכלי שלכם. פנו למומחים שלנו שיעזרו לכם בכל התחומים הפיננסים.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם ללא התחייבות, השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!