מהו מס שבח?

מס שבח הוא מס אשר מתייחס לרווח שנוצר בעת מכירת הדירה.

עד שנת 2014, היה פטור מתשלום מס שבח עבור מכירת דירה מזכה. ב- 1.1.2014, פטור זה בוטל ועסקאות מקרקעין, שבוצעו על ידי אנשים שיש בבעלותם יותר מדירה אחת, חויבו במס שבח.

בהמשך המאמר נציג לכם מספר דרכים וטיפים איך ניתן באופן חוקי לגמרי, למזער את תשלומי המס בעסקאות מקרקעין ובעיקר סדירות מגורים. אם שילמתם כבר את המס, הרבה יותר ממה שהייתם אמורים לשלם, העצות האלה יעזרו לכם לקבל בחזרה את הפער.

הטיפים מתייחסים גם למכירה של דירות וגם למכירה של נכסים אחרים כמו: חנויות, משרדים, מגרשים ועוד.

מס שבח

כיצד ניתן למזער את תשלומי המס בעסקאות מקרקעין?

הקטנת המס בעזרת פריסה

כל מי שביצע עסקת מכר של מקרקעין בישראל, לא משנה אם הוא תושב ישראל או לא, יכול לבקשה פריסה של הכנסותיו מהעסקה על פני מספר שנים. פריסה זו משתלמת מאוד למי שההכנסות שלו בשלוש השנים לפני העסקה – היו נמוכות.

עבור המוכרים שההכנסה השנתית שלהם עולה על 800,000 ₪, יש חשיבות נוספת לפריסה הזו. משנת 2016, למוכרים ברמת הכנסה כזו, יש עוד מס שנקרא מס יסף שהוא בגובה 2% מהעסקה. בשנת 2017 בוצע עדכון ומס יסף חל על מוכרים שהכנסתם השנתית היא 640,000 ₪ וגובה המס עלה ל 3%. מס היסף משולם למס הכנסה בנוסף למס השבח בגין המכירה.

פריסת התשלומים תעזור למשתייכים לקבוצות אלה להפחתת המס.

מזעור המס על ידי פיצול

אם הנכס שנמכר רשום על שם שני בני הזוג בטאבו או במנהל מקרקעי ישראל, יש אפשרות לחלק את הרווח בין שניהם.

פחת

כשמוכרים נכס מסחרי (לא למגורים), רשויות המס מוסיפות לרווח מהמכירה את הסכום של הפחת. הן לא בודקות אם ניצלתם את הזכות שלכם לפחת בדו"חות השנתיים שהגשתם. 

קיזוז הפסדים בבורסה

הפסדים שנגרמו לכם כתוצאה מפעילות השקעה בבורסה ושוק ההון, הם הפסדי הון. ניתן לקזז הפסדי הון מהרווח בגין מכירת הדירה בזמן חישוב המס. גם שכיר יכול לבצע את הקיזוז הזה, גם אם הוא אף פעם לא הגיש דו"חות למס הכנסה באופן עצמאי.

אוכלוסיות עם זכויות מיוחדות

ישנן אוכלוסיות מיוחדות כמו: נכים, עוורים ולקויי ראיה, בעלי הכנסה נמוכה ואנשים מעל גיל 60 ועוד, שיש להם אפשרות לשלב בין מספר הקלות במס.

נקודה חשובה

אם רכשתם נכס, אתם חייבים במס רכישה. כל נכסי המקרקעין מחויבים במס זה. יחד עם זאת, יש מספר הקלות הניתנות במקרים מסוימים למשל: דירת מגורים שהיא דירה יחידה לבעליה ונמכרה בפחות מ 1,600,000 ₪ (נכון לשנת 2017). מי שיש בבעלותו יותר מדירה אחת או שהדירה נמכרה במחיר גבוה מ 1,600,000 ₪ יחויב במס בגובה 8-10 אחוז.

 

כמה מילות סיכום:

לפני שאתם קונים או מוכרים נכס מקרקעין, בדקו אם אתם שייכים לאחת הקבוצות המוזכרות למעלה. גם אם אתם מגישים דו"חות למס הכנסה באופן שוטף וגם אם לא, תכנון העסקה בצורה נכונה יכול לחסוך לכם המון כסף. אם כבר שילמתם, תבדקו אם תוכלו לקבל החזר.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!