מה זה תב"ע ואיך זה קשור אליכם?

המילה תב"ע היא ראשי תיבות של המילים תוכנית בנין עיר. זהו בעצם מסמך חוקי שמאשר את השימוש בקרקעות למטרה מסוימת. 

בכתבה הבאה נענה לכם על כמה שאלות שבודאי יש לכם על התב"ע ונסביר למה חשוב לבדוק את התב"ע לפני שחותמים על חוזה רכישה.

תוכנית בניין עיר

מה זה תב"ע ולמה היא משמשת?

כמו שאמרנו התב"ע הוא מושג מוכר ושימושי שרוב האנשים לא בדיוק יודעים מה זה אומר. באופן כללי כמו שאמרנו התב"ע הוא מסמך חוקי שעונה על השאלות הבאות. לתועלת העניין נביא לפניכם את השאלות והתשובות שיסבירו לכם מה זה תב"ע.

  • למה הקרקע משמשת או תשמש? 

יש כל מיני סוגים של שימושים לקרקע. יש קרקעות המשמשות למגורים, יש שמשמשות למסחר, וכמובן יש את הקרקעות שמיועדות לחקלאות. וממש עוד לא אמרנו הכל. מסמך התב"ע עונה על השאלה למה הקרקע משמשת, מה הייעוד שלה. לפעמים אותה קרקע עשויה לשמש לשני שימושים כמו קרקע למגורים ולמסחר.

  • אלו מבנים יקומו על הקרקע?

חוץ מהשאלה של הייעוד של הקרקע יש את השאלה הזו שהיא מדויקת יותר. לאחר שהבנו שהקרקע היא מוסדית ומיועדת להקמת מבני ציבור התמ"א תענה לנו בחלק מן המקרים אלו מבני ציבור יקומו בה. למשל, קרקע שמיועדת להקמת בתי ספר. וכמובן יכולה להיות קרקע שמיועדת להקמת בית ספר, מתנ"ס ועוד.

  • באלו שטחים מותר להשתמש ואלו שטחים יהפכו לציבוריים?

בכל תוכנית בניה על חלק מהקרקע יבנו המבנים וחלק ממנה יסופח לשטחים ציבוריים כמו סלילת כבישים, מדרכות וכו'. מסמך התב"ע מגדיר בדיוק אלו שטחים מתוך הקרקע מיועדים לבניה עצמה ואלו שטחים יסופחו לשטחים ציבוריים.

  • מה נפח הקרקע המותר בשטח?

חוץ מהייעוד של הקרקע והשימוש בו, יש הגבלה גם על הכמות שתיבנה בקרקע. וזה קשור לנפח הקרקע. מסמך התב"ע עונה על השאלה כמה הקרקע יכולה להכיל. כמה מבנים, כמה קומות, וכמה דירות.

מה כלול במסמך התב"ע?

מסמך התב"ע כולל תקנון ותשריט. התקנון מפרט את כל המידע והכללים על הקרקע ועונה על השאלות שפירטנו לעיל. מצויינים בו פירוט השימושים בקרקע, הגבלות ושלבי בניה ועוד. המסמך כולל גם תשריט שזה בעצם היצג גרפי של התקנון. התשריט מכיל מפה של הקרקע ומסומנים בה שימושי הקרקע, חלוקת השטח, תשתיות ועוד.

למה כדאי לכם לבדוק את התב"ע באזור לפני חתימה על חוזה רכישה?

על פי התב"ע תוכלו לדעת אלו תוכניות בניה יש באזור  וכך תוכלו להעריך מה יקרה בעתיד עם הנכס. אם תגלו למשל שבקרקע ליד דירה עומדים להקים מגדל גבוה תבינו שערך דירה ואיכות החיים שלכם בדירה ירדו. המגדל עלול לחסום לכם את אור השמש. אם עומד להיסלל כביש ראשי לידכם תוכלו להבין שתאלצו לגור בתוך פיח. לעומת זאת, אם בשטח לידכם עומדים לבנות פארק גדול ערך דירה שלכם עתיד לזנק ואז העסקה תהיה ממש מוצלחת. חשוב לציין גם שבמקרים מסוימים כאשר מאשרים תב"ע בסביבה שלכם וערך דירה שלכם יעלה בשל כך תצטרכו לשלם היטל השבחה. כך שזהו גם שיקול.

כדי לדעת מה התב"ע שסמוכה אליכם, תצטרכו להיכנס לאחד מן האתרים של מינהל התכנון או של העיריות ולחפש שם את התב"ע. חשוב שתדעו מראש שהאתרים הללו לא מידי ידידותיים וקצת מסובך להתנהל איתם. 

אנו ממליצים לפנות למומחים שיחפשו עבורכם את התב"ע. זה יכול להיות אפילו שמאי שתקחו באופן פרטי להעריך את שווי הדירה. 

אצלינו בחברת דירה בטאבו מתמחים בבדיקת מקרקעין ורישומם. המומחים שלנו יוכלו לבדוק בעבורכם בקלות את הנושא של התב"ע. נשמח לסייע לכם גם בתחומים נוספים ברכישת דירה כגו' חיפוש דירה ומשכנתא.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם, הקליקו כאן!

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!