מה קונים? דירה חדשה או יד שניה? כל ההיבטים וכל הצדדים בכתבה אחת

עומדים לרכוש דירה? לא יודעים על איזה כיוון ללכת? דירה חדשה מקבלן או דירה מיד שניה?

במיוחד בשבילכם!

כל הצדדים וכל ההיבטים בכתבה אחת. רק תקראו והכל יהיה יותר ברור.

בכתבה הבאה נפרט על ההבדלים בין דירה יד שניה לדירה מקבלן בהיבטים שונים, נתחיל…

שכירות או משכנתא

תקופת ההמתנה לקבלת דירה

דירה חדשה: אם אתם קונים את הדירה בשלבי הבניה תצטרכו להמתין זמן די רב עד שתסתיים הבניה ותקבלו טופס 4. קחו בחשבון שבכל תקופת ההמתנה תצטרכו לשלם גם משכנתא וגם שכירות, אלא אם כן תקחו הלוואת גרייס או בלון. וגם כאן קחו בחשבון ששום חוב לא יעלם, ויהיו  גם ריביות, אך זה עשוי להיות פתרון מוצלח. קחו בחשבון שתמיד עלולים להיות עיכובים ולכן אל תחתמו על חוזה שכירות ארוך מדי.

דירה יד שניה: באופן כללי, בדירת יד שניה תקופת ההמתנה קצרה בהרבה. אך כל מקרה לגופו, לפעמים אפשר להיכנס לדירה מייד ולפעמים המוכרים מפנים אותה רק לאחר שנה ויותר. אם דחוף לכם להיכנס מיד לדירה, חפשו דירה שמתפנה באופן מיידי ושלא זקוקה לשיפוץ. אם הדירה אכן ריקה תוכלו לעבור לגור שם מיד עם חתימת החוזה והתשלום. קחו בחשבון שאם תרצו לערוך שיפוצים בדירת יד שניה גם זה יקח את הזמן שלו. ובהקשר לתקופת ההמתנה, גם בדירה יד שניה תצטרכו לשלם שכירות במקביל למשכנתא וגם כאן תוכלו ליישם את אותו פתרון.

עלות שיפוץ ושדרוג

דירה חדשה: כנראה שתרצו לשדרג את המפרט ולהתאים אותו לצרכים שלכם. כל שינוי כזה יעלה לכם כמה אלפי ואפילו עשרות אלפי שקלים. באופן כללי, לשדרג דירה יד שניה יצא לכם יותר זול. הרי מדובר בדירה  חדשה מהניילון. 

דירה יד שנייה: בדירה יד שנייה הסיפור קצת שונה. אם אתם קונים דירה משופצת ולא תרצו כמעט לערוך שינויים, העלויות יהיו אפסיות ואפילו לא קיימות. אך אם תרצו לערוך שינויים בדירה ולשפץ העלויות יהיו הרבה יותר יקרות. בדירה יד שנייה צריך גם להרוס וגם לבנות לעומת דירה חדשה שפשוט בונים אחרת ממה שתכננו. קחו בחשבון שדירה מקבלן יקרה יותר מלכתחילה. כך שבסופו של דבר עם השיפוצים, דירה מיד שניה יכולה לצאת לכם אותו מחיר. בשדרוג דירת יד שנייה יש מעלה די רצינית, אתם חופשיים לשפץ כרצונכם לפי הצרכים שלכם ולא כפופים לתנאים של הקבלן.

עורך דין

דירה חדשה: לרוב, בדירה חדשה התשלום לעורך דין יהיה יקר יותר. יש צורך לשלם לעורך הדין שסוגר איתכם את החוזה בעת קניית כל דירה שהיא. מה שקורה בקניית דירה חדשה הוא שבדרך כלל יש צורך לשלם גם לעורך הדין של הקבלן מלבד לעורך הדין שלכם, מה שמייקר את התשלום. 

קחו בחשבון שעלות עורך דין זהו סיפור לא זול בכלל. עורכי הדין גובים בין 0.5% ל-2% משווי הדירה סכום שמגיע לכמה אלפי שקלים.

דירה יד שניה: משלמים רק לעורך דין שהבאתם מטעמכם לחתימת החוזה.

מדד תשומות הבניה

דירה חדשה: בדירה חדשה תשלמו לקבלן בתשלומים. בדרך כלל גם אם תרצו, הקבלן לא יסכים שתשלמו את הסכום כולו בפעם אחת. הבעיה היא שהתשלומים הללו צמודים למדד תשומות הבניה. כאשר מדד תשומות הבניה עולה, גם המחיר של התשלומים עולה. קחו בחשבון שהעלייה עלולה להיות משמעותית והמחיר של הדירה עלול לצאת גבוה הרבה יותר ממה שתכננתם. אפשר לראות זאת במוחש שהיום מדד תשומות הבניה בעלייה מדאיגה, אנשים משלמים על הדירות הללו 100,000-200,000 ש"ח יותר ממה שתכננו. 

האמת שלא היינו ממליצים עכשיו לקנות דירה מהקבלן כשהמדד מצוי בעליה מתמדת.

דירה יד שניה: התשלומים של הדירה לא צמודים לשום מדד אלא אם כן יהיה לכם מסלול צמוד במשכנתא

תשלומים

דירה חדשה: משלמים לקבלן בתשלומים וכך ניתן לקחת גם את המשכנתא בפעימות מה שחוסך ריביות והצמדות. לעיתים התשלומים הם ב-2 פעימות: בעת חתימת החוזה ובעת קבלת המפתח. אך לפעמים הקבלנים דורשים תשלומים כל 3 חודשים ואז אם התשלומים צמודים למדד זה לא כל כך נחמד.

דירה יד שניה: יש תשלום אחד בעת חוזה הרכישה. תצטרכו להכין את הכסף מייד, אין הנחות. את הכסף תקבלו מהבנק ואת חלקו תביאו מההון העצמי. מיד לאחר מכן תתחילו בתשלומי המשכנתא. 

ועד בית, ארנונה

דירה חדשה: לא תוכלו לדעת מה הסכומים בוודאות כי הדירה עדיין לא קיימת. אך תוכלו לעשות סקר שוק לברר כמה אנשים משלמים על ועד בית באזור וכמה על ארנונה לדירה בגודל שלכם.

דירה יד שניה: בדירה יד שניה תוכלו לדעת בקלות סכומים מדויקים מה שיקל עליכם כשאתם בוחרים דירה.

לסיכום, מה כדאי דירה חדשה או דירה יד שניה?

אין תשובה ברורה כל אחד מה שמתאים לו בתנאים הספציפיים שלו. זה תלוי במיקום, במצב המשפחתי ומאין ספור סיבות. אנחנו הבאנו לכם את הידע שלנו וכעת תעברו אחד אחד ותעברו על האפשרויות בנתונים שלכם. רוצים ייעוץ והכוונה מדויקים יותר? פנו אלינו ונשמח לעזור לכם.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!

בונים בית? איך תעשו את זה בצורה נכונה