נמצא המענה למניעת אי רישום בטאבו: רושמים את הדירה כבר בשלב התכנוני!

לא פעם נתקלים אנשים בבעיה הנפוצה של דירות שרישומן אינן מוסדר בטאבו. אנשים חושבים שהדירה שלהם רשומה בטאבו, אך כשהם רוצים למכור אותה, הם מגלים את הבעיה, הרישום בטאבו לא מוסדר. כשאין לדירה רישום מוסדר בטאבו, היא שווה פחות, ערך הדירה יורד.

במשרדי הממשלה ניסו לבדוק מה אפשר לעשות בנדון, איך אפשר למנוע את התופעה בעתיד. בין הפתרונות שהועלו הוא הפתרון על פיו יוכלו לרשום דירה בטאבו כבר בשלב תכנון הדירה.

רישום בטאבו

למה כל כך חשוב לרשום דירה בטאבו?

לבעלי דירה שלא רשומה בטאבו, אין זכויות בעלות על הנכס, מבחינת רישום הקרקע, הדירה שייכת להם רק על פי החוזה בו הם רכשו את הדירה. קניין כזה לא מהווה משמעות במקרים משפטיים. במקרים כאלו בודקים למי שייכת הדירה על פי הרישום בפנקס המקרקעין.

נקודה נוספת חשובה לציון היא שווי נכס שלא רשום בטאבו. נכס שרשום בטאבו יעלה יותר מנכס שלא רשום בטאבו. דירה שלא רשומה בטאבו היא דירה ששווה פחות מדירה זהה לה שרישומה מוסדר בטאבו.

הקושי העיקרי מבחינת רוכשי דירות כאלו היא גיוס המימון לרכישה כזו. ברגע שאין בעלות מוסדרת בטאבו, הבנק לא ירצה לתת משכנתא לרכישה נכס כזה. קבלת משכנתא על דירה שלא רשומה בטאבו היא מורכבת הרבה יותר (ולפעמים היא אפילו בלתי אפשרית). 

איך התפתחה לה תופעה של הרבה דירות שלא רשומות בטאבו?

רישום דירה בטאבו הוא תהליך יחסית מורכב שאורך זמן. את רישום הנכס בטאבו אמור להסדיר מוכר הנכס. בדירה חדשה הקבלן עושה זאת, ובדירה מיד שנייה מוכר הדירה עושה זאת. 

אז איך מסדירים רישום בית משותף?

הקבלן נדרש להגיש תוכנית לצרכי רישום, תוכנית זו מועברת לגופים הרלוונטים. אם חשבת שבזה נגמר הסיפור, אז לא. עכשיו הקבלן יצטרך להעביר מסמך תשריט של הבית המשותף, כל הסיפור ארוך כל כך. הוא עלול להימשך על פני מספר שנים. הקבלן צריך לרצות לעבור את התהליך המורכב. 

הרבה פעמים, בסופו של דבר, דירות לא רשומות בטאבו בגלל שהקבלן התעצל לעבור זאת. זה קורה בעיקר כשיש בעיות כלשהן במבנה הנכס.

לא אחת קרה שקבלן התחיל להסדיר את רישום הבית המשותף, הבעיה היא שהוא פשט רגל לאחר מכן, עוד לפני שהספיק להסדיר את העניין. ברגע שקבלן הגיע למצב כזה, לא יעניין אותו יותר להמשיך את התהליך המורכב.

מי שמפסיד מכך, הם כמובן, הדיירים. נניח שהם בסדר, הם לקחו משכנתא והם גרים בדירה. כעבור 10 שנים, כשהם ירצו למכור ולקנות דירה אחרת, הם ייאלצו להסדיר את עניין הרישום כדי לא להפסיד במכירת הנכס. כשהם ירצו לבצע זאת, הם יצטרכו להמציא מסמכים שרק הקבלן יודע אם ואיפה הם נמצאים. הסדרת תהליך רישום בית משותף בשלב כזה הוא קשה הרבה יותר.

 

 

אז איזה מענה נמצא לתיקון הרישום בטאבו?

אם עד היום הרישום היה דורש זמן וסבלנות בגלל שהם היו מתארכים זמן רב, עכשיו מנסים לפעול לזירוז התהליך. כך שמי שירצה להסדיר רישום, יוכל לעשות זאת מהר יותר. את התחלת הרישום יתחילו להסדיר כבר משלב התכנון (ולא כמו עד היום, שהיו מחכים שהכל יושלם ורק לאחר מכן מתחילים בתהליך הרישום).

אם עד היום קבלן שהיה רוצה להסדיר את העניין היה צריך להביא קודם תכנית לצרכי רישום, לחכות שהיא תאושר ורק אחר כך להתקדם להגשת תשריט וכו'. על פי מתווה זה, הוא יוכל לעבוד בכמה זרועות בו זמנית. 

שילוב העבודות בו זמנית יוכל להביא לקיצור התהליך.

צרו קשר עכשיו!

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!