קונים דירה יד שניה? מה שכדאי שתדעו

החלטתם לקנות דירת יד שניה? בחירה מוצלחת. אנשים רבים מעדיפים לקנות דירת יד שניה על פני דירה מקבלן. הם אוהבים לראות בעיניים על מה הם משלמים ולא רק על הנייר. 

יש כמה דברים שכדאי לכם לדעת לפני שאתם קונים את הדירה: נקודות שחשוב לשים לב אליהם, ואיך מתנהלים היטב בתהליך הרכישה. 

מוזמנים לצלול פנימה.

דירה יד שניה

מה הן המעלות בקניית דירת יד שניה?

לקניית דירת יד שניה יש כמה יתרונות חזקים על פני דירה מקבלן, לא סתם מרבית האנשים מעדיפים לקנות דירה יד שניה.

  • דבר ראשון, המחיר. המחיר של דירות יד שניה הוא זול יותר מדירות חדשות. אמנם ההבדל הוא לא תמיד כל כך רציני אבל אחרי הכל גם 1,000 שקל זה כסף. גם אם בקניית דירה מאבדים את החשבון.
  • אם תקנו דירת יד שניה תדעו בדרך כלל מתי תקבלו את המפתחות ותיכנסו לדירה. אך בדירה חדשה לא תוכלו לדעת מתי תסתיים הבניה ותוכלו להיכנס לדירה.
  • לא בכל האזורים המבוקשים יש דירות חדשות. הפוך, בדרך כלל, כמה שהאזור יותר ותיק ומבוקש, כך כל הקרקעות תפוסות ולא נבנות דירות חדשות. 
  • אנשים אוהבים לראות מה הם קונים בעיניים, דבר שהוא בלתי אפשרי בקניית דירה חדשה. מה גם שהניסיון מורה שהאיכות של דירות חדשות היא לא תמיד 100% וזה נתון שאי אפשר לבדוק קודם הקניה. בקניית דירה יד שניה הדירה כבר קיימת. תמיד אפשר לבדוק את האיכות, התשתיות, אם אין נזילות ועוד.
  • בטיחות – אחרי הכל כאשר קונים דירה מקבלן היא עוד לא קיימת ואם הוא יפשוט רגל היא גם לכאורה לא תיבנה עוד לעולם. זה נכון שיש את ערבויות חוק המכר שמבטיחות שהכסף שלכם יחזור אליכם במקרים כאלו. וזה נכון שסיפור על קבלן שפשט את הרגל במיוחד היום כמעט ולא קורה אך עדיין הסיכון קיים ואנשים מעדיפים לא להיכנס אליו כלל.
  • תקופת ההמתנה לדירה בדירת יד שניה קצרה משמעותית. ניתן להיכנס גם תוך חודש אם היא פנויה והעברתם את כל התשלומים.

טוב, לקניית דירת יד שניה יש באמת מעלות רבות. כבר אמרנו שעשיתם צעד חכם אך כדי להיות חכמים עוד יותר כדאי שתמשיכו לקרוא את הכתבה. יש דברים שכדאי שתדעו לפני שאתם קונים.

יש כמה דברים שכדאי שתבדקו:

כמו שאמרנו דירה יד שניה היא לא חתול בשק, אפשר לראות בדיוק מה קונים. אך כדי שבאמת תשימו לב לכל הפרטים, קיבצנו לכם כמה פרטים שחשוב שתזכרו כאשר אתם בודקים דירה:

  • סביבה- שימו לב איפה אתם הולכים לגור. יש תחנת אוטובוס קרובה שעלולה להפריע לכם. כביש ראשי שעובר מתחת לחלון הבית, מבני תעשיה סמוכים, זיהום אוויר, אתרי בניה ועוד. כל הדברים הללו עלולים להפריע מאוד לאיכות חייכם בדקו קודם כי אחר כך לא תוכלו להתחרט. כאשר את בודקים את סביבת המגורים שימו לב שיש לכם פארק, סופרמרקט, תחנת אוטובוס וכל מה שחשוב לניהול חיים במרחק הליכה מהבית. אמנם לא כדאי שכל אלו יהיו ממוקמים מתחת לחלון אך צריך שהם יהיו קיימים בסביבה.
  • הבניין והשכנים- כאשר קונים דירה בבניין משותף שימו לב שהחיים המשותפים יהיו נעימים עד כמה שניתן. כאשר אתם הולכים לראות את הדירה שימו לב למראה הבניין אם הוא מטופח, נקי ושקט. גם אם אתם חושבים שאתם גרים בבית שלכם ולא כל כך משנה איך הבניין נראה. אתם עוד תיווכחו לדעת שזה לא נכון, יפריע לכם מאוד אם הבניין יהיה מוזנח, רועש ולא נעים. שימו לב לברר איך השכנים, לפעמים חזות הבניין נעימה, אך יש אנשים שקשה לחיות לצידם באותו בניין. בררו אצל בעל הדירה וכדאי גם אצל עוד מקורות על הדיירים הנוספים בבניין.
  • כיווני אוויר ותאורה- שימו לב מה הכיוונים של הדירה ואיפה ממוקמים החלונות. שימו לב שהדירה מאווררת ומוארת. כיווני אוויר ותאורה טבעית משפיעים מאוד על איכות החיים כך שלא כדאי לוותר על הנקודה הזו. שימו לב גם שאין שמש חזקה שנכנסת לתוך הבית זה עלול להיות לא נעים ולהשאיר אותכם עם חלונות מוגפים ותאורה מלאכותית בלבד. כאשר אתם בודקים את כיווני האוויר והחלונות שימו לב כבר לנוף שיהיה נעים. אל תדרשו לראות מחלון הבית את הרי האלפים אך שימו לב שלא נשקף משם הר הזבל. בקיצור, שיהיה אנושי.
  • תקינות הדירה- שימו לב לתקינות של הדירה. הבאנו לפניכם רשימה של דברים שכדאי שתשימו לב אליהם:
    • אם אתם מתכוננים לערוך שיפוצים בדירה שימו לב אם יש עמודים או קולטני ביוב שאין אפשרות להזיז והם עלולים להפריע לכם בשיפוץ. 
    • שימו לב למצב הקירות, שהם שלמים ללא סדקים וללא קילופים.
    • שימו לב לריצוף, גם אם אתם מתכוננים להחליף ריצוף שימו לב שיש לכם בסיס טוב. בדקו אם הרצפה ישרה והריצוף לא עקום או שבור. שימו לב שהחול מתחת לרצפות יציב ולא ישן עתיק מידי.
    • שימו לב שהחלונות והדלתות אטומים, שהתריסים מתוקנים ובאופן כללי המצב טוב.
    • שימו לב לתשתיות עבור מזגנים. כיום קשה מאוד לחיות בישראל ללא מיזוג אוויר נאות, אז טפלו גם בנושא הזה.
    • בדקו שהאינסטלציה תקינה. אינסטלציה שלא עובדת היטב פוגעת באיכות החיים. אנו ממליצים בכל מקרה שאם האינסטלציה קיימת כבר יותר מ-15 שנה להחליף את כל המערכת. אמנם מדובר בהשקעה רצינית אך היא שווה כל שקל.
    • שימו לב אם יש מעלית וממ"ד בבניין אם הנושא הזה חשוב לכם.

לפני שחותמים חוזה:

בדקתם את הדירה? מרוצים? לפני שאתם חותמים את החוזה כדאי שתסכמו על כמה דברים שלא יהיו אי הבנות בהמשך:

  • שימו לב מי הבעלים של דירה ואם הדירה רשומה על שמו בטאבו. בדקו שבעל דירה הוא אכן הבעלים היחיד של דירה ואם יש לו עוד שותפים הם מודעים ומסכימים למכירה. שימו לב שנסח הטאבו נקי ללא הערות אזהרה, צו הריסה, שיעבוד וכו'.
  • עד שאתם לא סגורים על דירה אל תחתמו על שום דבר גם לא על זכרון דברים. אם תחתמו לא תוכלו להתחרט תצטרכו לשלם קנס כבד מאוד כדי לבטל את הזיכרון דברים.
  • סכמו עם בעל דירה על מועד מסירת המפתחות. שימו לב שהמועד יהיה מספיק זמן לפני מועד פינוי הדירה שלכם כך שיהיה לכם מספיק זמן להתארגן ולהתכונן.
  • בדקו אם ישנם ליקויים בדירה כמו רטיבות, עובש, חשמל לא תקין, ברזים, זרם מים ועוד. עמדו על כך שכל הליקויים יטופלו עוד לפני חתימת החוזה אחר כך לא יהיה לכם עם מי לדבר. כאשר קונים דירה חדשה במשך השנה הראשונה הקבלן אמור לקחת אחריות על ליקויים. אך בדירה יד שניה זה לא כך. לפני חתימת החוזה יטפלו בליקויים אך לא יום אחרי. לכן חשוב מאוד שתגלו את כל הליקויים אם יש עוד לפני חתימת החוזה.
  • לפני חתימת החוזה סכמו על מועדי התשלום. שימו לב לכוון את התשלומים לזמנים שנוחים לכם. כמו קבלת המשכנתא מהבנק או תשלומים על מכירת הדירה שלכם.

ולסיום, עוד כמה המלצות

כאשר אתם קונים דירה יד שניה קחו בחשבון הוצאות נוספות מלבד הון עצמי, משכנתא ושיפוצים כמו: מס רכישה (במקרה שזו דירה שניה שלכם, אם אתם משפרי דיור מגיע לכם פטור), שכר טרחה לעורך דין, ועוד. אם אתם משפצים הקציבו לכם 15% יותר ממה שתכננתם. בדרך כלל תמיד יש הוצאות נוספות שלא נלקחו בחשבון, שדרוגים, הוצאות לא צפויות ועוד. חבל להיתקע באמצע שיפוץ.

בנוסף להכל אנו ממליצים לבצע את תהליך רכישת הדירה בליווי של בעל מקצוע. זה אמנם כרוך בהוצאה מסוימת אך בחיסכון גדול גם כספי וגם טכני ונפשי. בעלי מקצוע ילוו אתכם לאורך כל התהליך ובעיקר יפעלו למען האינטרסים שלכם.

המומחים של דירה בטאבו ילוו אתכם החל מתהליך מציאת הדירה, גיוס כספים ומשכנתא, חתימת החוזה ובתהליך השיפוצים.

אם גם אתם רוצים להיכנס לדירה משלכם בלי להחמיץ שום פרט, שלווים, רעננים ורגועים פנו עכשיו למומחים שלנו שיעשו בשבילכם את העבודה.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם ללא התחייבות, השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!

בונים בית? איך תעשו את זה בצורה נכונה