רושמים בטאבו בית משותף

שמעתם על רישום בטאבו של הבית שלכם אך לא יודעים מה הכוונה לרישום בית משותף? 

כל בניין מגורים משותף שבו מתגוררים שני משפחות ומעלה חייב ברישום בטאבו, אם רוצים למנוע בעיות. 

למה צריך לרשום גם בית משותף? מה המעלות של רישום בית משותף? מה קורה אם שוכחים לרשום ואיך רושמים בית משותף?

בכתבה הבאה נעשה סדר בנושא של רישום בית משותף בטאבו, אז נתחיל.

בית משותף

מה זה טאבו?

טאבו זוהי לשכת רישום מקרקעין, דירה שלא רשומה בטאבו היא כביכול לא קיימת. המטרה של הטאבו שיהיה רשום בצורה מסודרת למיי שייכת כל דירה ולא יהיו מריבות ומחלוקות למי שייכת כל דירה. תארו לכם מצב שבו קניתם דירה ולא העברתם אותה על שמכם בטאבו. יום אחד דופק אדם נחמד בדלת ושואל מה אתם עושים בדירה הזו היא שלי ואני קניתי אותה… מי שמכר לכם את דירה מכר אותה פעמיים, פעם אחת לכם ופעם שניה לקונה. איך ידעו למי שייכת הדירה? אין לכם שום דרך להוכיח שהדירה הזו שלכם חוץ מהרישום בטאבו. הרישום בטאבו זו הדרך למנוע שוד דירות לאור היום. אם לא היה רישום מסודר, כל אחד היה יכול להתנחל בדירה ולטעון שהיא שלו. אולי אנחנו קצת מקצינים, אך פחות או יותר כך היה נראה המצב לולי הטאבו.

כאשר רושמים דירה בטאבו חשוב לוודא שאין עליה הערת אזהרה. הערת אזהרה בנסח טאבו בדרך כלל מספרת לנו שהדירה משועבדת ואם הגורם שאליו היא משועבדת לא ישלם את ההלוואה, הדירה תעבור לבנק או לגוף שאליו היא משועבדת. לקנות דירה שעליה הערת אזהרה זה כמו לקנות בועת סבון יפה בצורה של בית זוהי אשליה שעלולה להתנפץ. ברגע שהדירה תהיה אצלכם לא יהיה שום אינטרס לבעל החוב לפרוע את חובו. ואז כאמור דירה תלקח ממכם.

אז כאשר קונים דירה חשוב לשים לב לשני דברים: הראשון לרשום את דירה על שמכם בטאבו והדבר השני חשוב לא פחות לוודא שנסח הטאבו של דירה נקי מהערות אזהרה.

למה צריך לרשום בטאבו בית משותף כבית משותף?

כדי להבין למה יש צורך לרשום בית משותף כדאי שנגדיר קודם מהו בית משותף. בית משותף הוא מבנה שמתגוררים בו לפחות שני דיירים. למעשה רובינו מתגוררים בבתים משותפים ורוב רובם רשומים בטאבו. הסעיף הזה קשור בדרך כלל כאשר מדובר בבניין חדש או בניין שהקמתם כקבוצת רכישה או בניין שהיה שייך כולו לאדם אחד ולא היה רשום כמשותף וכעת חילקו אותו לכמה דירות בבעלות שונה. אם לא דואגים לרשום את הבניין בטאבו כבניין משותף לא ניתן לרשום את הדירות בבניין. כלומר אין בעצם אפשרות לא לרשום בית כבית משותף. לרשום את הבניין המשותף זה בעצם הכנת הבסיס לרישום כל הדירות שבמבנה.

מה יקרה אם לא תרשמו את הבניין כבית משותף?

קודם כל זה לא חוקי חוץ מזה יהיו לכך כמה השלכות.

  • דבר ראשון לדירה שלכם לא תהיה כתובת מסודרת. אם היא לא רשומה והבניין לא רשום אף אחד לא דאג לתת לה כתובת. דירה בלי כתובת זה דבר שקשה מאוד להתמודד עם זה דירה שלכם לא מופיעה בשום מפה ואין שום אפשרות לאנשים לדעת איך להגיע אליה, לשלוח דואר וכו'.
  • אם הבניין לא יהיה רשום כבניין משותף לא תוכלו לרשום את הדירה שלכם ואז יקרה מה שפירטנו בתחילת הכתבה. 
  • כאשר תהיו מעוניינים למכור את דירה שלכם יתעוררו בעיות אף אחד לא ירצה לקנות דירה שאינה רשומה.
  • משכנתא לדירה שאינה רשומה בצורה מסודרת בטאבו כמעט ואינה ברת השגה. הבנקים יערימו קשיים רבים בדרך למשכנתא הנכספת וגם כאשר יעניקו אותה היא תהיה יקרה והתנאים לא נוחים כלל.
  • ברגע שתרשמו את הבניין כבניין משותף החלק בבניין שהוא בעצם דירה שלכם יהיה רשום על שמכם וממילא יהיו לכם זכויות מסודרות. זכויות מסודרות מעלות את הערך של דירה.
  • מבחינה משפטית הדירה תהיה שייכת לכם. אף אחד לא יטען שהדירה שייכת לבעלים של הבניין.
  • אם תרצו לערוך שינויים בדירה כמו חלוקה פנימית, תוספות בניה וכו', תצטרכו לשלם מחיר הרבה יותר יקר מאשר אם הדירה היתה רשומה על שמכם.
  • בנוסף להכל, ברגע שהבניין יהיה רשום כמשותף, חוץ מהדירה, יהיה שייך לכם שטח מן המבנה עליו תוכלו עם אישורים כמובן לבנות חדרון או מחסן קטן. חשוב לזכור כיום כל פיסת אדמה שווה אלפי שקלים , כך שזה ממש שווה.

איך רושמים מבנה כבית משותף?

דבר ראשון נדרשת הסכמת השכנים השותפים לתהליך. אמנם אם ישנם שכנים בודדים שמסרבים זה לא יפריע אך יש צורך הבהסכמה של רוב השכנים למעלה מ-50%.

בשלב השני צריך לפנות ללשכת רישום המקרקעין קרי טאבו. שם תשבו לפגישה עם הפקח הוא יוודא שהבית שאתם מעוניינים לרשום הוא אכן מוגדר כמשותף לאחר מכן הוא אמור לחתום על מסמך שקוראים לו "צו רישום בית משותף" והדירה רשומה. 

אך זה לא הולך כל כך מהר. בשביל לקבל את המסמך תצטרכו להראות עוד קצת נכונות לקבל את התואר הנכסף בניין משותף ותצטרכו להגיש מסמכים ממסמכים שונים. 

תצטרכו להגיש בקשה לרשום את הבניין כבית משותף אל הבקשה תצרפו את המסמכים הבאים:

  • נסח טאבו עדכני של הבניין.
  • שרטוט מדויק של המבנה אותו אתם מעוניינים לרשום. את השרטוט אמור להכין בעל מקצוע מומחה. השרטוט צריך לכלול הכל בצורה מדויקת כל מטר רבוע וכן כל דירה תהיה מסומנת בצורה אחרת. 
  • כמו שכבר אמרנו, השכנים צריכים להסכים לרישום אך לא מספיק הסכם קלוש בעל פה. ההסכם צריך להיות כתוב וחתום. הסכם השכנים אמור לכלול פירוט של השימושים והזכויות של כל דייר בבניין כמו אחסון בגג או במקלט הבניין, הרחבת שטחים על חלק מן השטחים שמחוץ לדירה שלו בבניין ועוד.

חשוב, במסמך צריך להופיע המשפט הבא: "אישור מייצג זמני מרוב בעלי הדירות בבית המשותף".

  • אם בבניין יש דירה השייכת לשני בעלים שונים יהיה צורך במסמך הנקרא "אישור ייחוד דירות". כמו כן, יהיה צורך לציין זאת בשרטוט. יחד עם הבקשה לאישור ייחוד דירות תדרשו לצרף גם אישור לכך שאין חובות לבית משותף, אישור מהעירייה אישור מהוועדה המקומית ואישור שאכן שולם מס מקרקעין.

 

לאחר שתגישו את כל המסמכים, תקבלו "צו בית משותף" חתום והתהליך בא אל סיומו.

ומה קורה בסוף?

לאחר שסיימתם את כל התהליך הבית יהיה רשום על שמכם ועל שם דיירי הבניין כבית משותף. יהיה לדירה שלכם ולכל דירה בבניין נסח טאבו נפרד ובו מצוינים המ"ר החדרים ופרטים נוספים. תהיה לכם כתובת אחת ומוגדרת לדירה. ונסח הטאבו יתן לכם תוקף משפטי על בעלות דירה. אז שווה לכם על אף המאמץ וכאבי הראש. שווה, משתלם וגם חיוני לרשום בניין כבית משותף.

לרשום בית כבית משותף זהו תהליך מורכב הכולל הוצאת נסח טאבו לכל הדירות שבבניין. מספיקה טעות אחת קטנה שתגרור בעיות ברישום בטאבו לתמיד. רישום בטאבו צריך להיעשות באופן מדויק ומקצועי. לכן חשוב שתלמדו היטב את הנושא.

המומחים שלנו יוכלו להקל לכם על התהליך. אנו נלווה אותכם בכל התהליך עד שהבניין יהיה רשום בטאבו כבית משותף. פנו עכשיו למומחים של דירה בטאבו שינהלו לכם את כל התהליך באופן חוקי וללא תקלות. 

לקביעת פגישת ייעוץ חינם השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!