אושר בכנסת השינוי בהצמדה למדד תשומות הבניה ברכישת דירה מקבלן!

לאחר שנוכחו בכנסת לראות שמדד תשומות הבניה לא חודל מלטפס ולשבור שיא כל חודש בחודשו, החליטו להיחלץ לעזרת רוכשי דירה מקבלן. מה שקורה כאשר רוכשים דירה בקבלן זה שמצמידים את התשלומים למדד תשומות הבניה אם המדד עלה גם התשלומים יקרים יותר. בזמן האחרון מדד תשומות הבניה כל הזמן עולה ומי שסופג את זה הם רוכשי הדירות מקבלן.

מכיוון שהסכום המוצמד למדד תשומות הבניה כולל בתוכו גם את מרכיב הקרקע הגיעו למסקנה שיש כאן עסקה לא הוגנת. הקבלנים מרוויחים על חשבון הרוכשים. לכן החליטו לקדם תקנה שתשנה את צורת ההצמדה למדד תשומות הבניה מה שימתן את המחירים שעולים. 

מדד תשומות בניה

מה זה מדד תשומות הבניה?

מדד תשומות הבניה מודד את כל עלויות הבניה למול העלויות בחודש שעבר. לעיתים המדד עולה ולעיתים יורד. בתקופה האחרונה חומרי הבניה מתייקרים מאוד, איך לכך כל חודש יש עליה משמעותית במדד תשומות הבניה. הדיירים שמחירי הדירות שלהם צמודים למדד תשומות הבניה סופגים את העלייה במדד. צריך להבין שבקצב שהמדד עולה לאחרונה רוכשי דירות מקבלן משלמים 200,000 ש"ח יותר ממה שהם תכננו.

איך זה עובד? נניח שהמדד עלה ב 5.8% בשנה כמו שקרה בשנה האחרונה. אם מחיר דירה מוצמד למדד תשומות הבניה המחיר עלה ב 11% וכאשר מדובר במיליון ש"ח מדובר ב 100,000 ש"ח. עכשיו, חשוב להבין שהרוכשים מחכים כמה שנים עד שהם גומרים לשלם על דירה ועד שהם גומרים היתרה כל הזמן עולה. רוכשי דירה מקבלן עלולים לשלם עשרות אלפי שקלים ואפילו מאוד על ההצמדה למדד תשומות הבניה.

האם זה מוצדק?

ההצמדה למדד תשומות הבניה נועדה להגן על הקבלנים מפני מקרים בהם עלויות הבניה התייקרו. כלומר היזם נתן מחיר לדירה אך המחיר לא יכול להיות סופי כי הוא עדיין לא גמר לבנות אותה, הוא לא יודע כמה זה יעלה לו. לכן הפתרון הוא כן לתת מחיר לדירה אך להצמיד אותו למדד תשומות הבניה. כך עם המדד עולה וממילא ההוצאות של היזם גם הן גדלות אז הרוכש צריך לשלם יותר. 

עכשיו מגיע ח"כ אלכס קושניר וטוען ששיטת החישוב הזו לא ממש הוגנת כי רוב הסכום של מחיר דירה זה עלות הקרקע. עלות הקרקע לא מתייקרת לכן צריך מתוך המחיר של דירה להצמיד רק את עלות הבניה שזה עלול להתייקר. על פי טענתו של קושניר היזמים עושים קופה על ההצמדה למדד של כל מחיר דירה. כדי לספוג את התייקרות עלות הבניה מספיק להצמיד רק חלק ממחיר דירה למדד.

אז מה השינוי שאושר בכנסת?

השינוי הוא שאכן רק חלק ממחיר דירה שזה עלות הבניה יוצמד למדד. אלכס קושניר קבע שהסכום שיוצמד למדד הוא 5,500 ש"ח כפול מספר המטרים בדירה. על פי טענתו, 5,500 ש"ח זה עלויות הבניה למ"ר כל השאר זה כבר מחיר הקרקע.

עד שזה יקרה יקח זמן רב, כמו שאתם מבינים. קבלת ליווי בתהליך רכישת דירה פנו ליועצי המשכנתאות המומחים בתחום.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!