חוק חדש מתיר פיצול דירות ללא היתר וללא תשלום מס שבח

מהו החוק העתידי בנושא פיצול דירות?

שוכרים רבים טוענים כי קיים מחסור גדול בדירות קטנות לשוכרים שאין ביכולתם לשלם שכירות לדירה גדולה.  המצוקה גרמה לחבר הכנסת ישראל אייכלר לפעול בענין לטובת אזרחים רבים.

בימים אלו הניח אייכלר על שולחן הכנסת הצעה לתיקון חוק בעניין פיצול דירות. מטרת ההצעה היא להגדיל את היצע הדירות הקטנות בזמן קצר. כך דירות קטנות לשכירות יוצעו במחירים מוזלים, לתועלת הציבור הרחב.

בהצעה, תיאר אייכלר איך השוק מוצף בדירות גדולות ואף בקרקעות לבניה. המצב נשמע אופטימי לחלוטין, אך זה לא מהווה פתרון מיידי לקהל היעד של זוגות ויחידים הזקוקים לדירות קטנות באופן מיידי. בשטח, הביקוש לדירות גדולות קטן יחסית לעומת הביקוש לדירות קטנות. הרי נוצר קושי אצל יחידים המתגוררים לבדם או זוגות צעירים, לשלם את תשלומי השכירות הגבוהים המוצעים לדירות גדולות.

 בהצעה, מבקש אייכלר לשנות את החוק בעניין, באופן זמני. תקוותו היא שהחוק יישאר בתוקף למשך חמש שנים. במסגרת חוק זה יותר פיצול דירות גדולות בגודל של לא פחות מ-100 מ"ר, באופן מיידי ללא צורך בהגשת בקשה להיתר בניה. הרי הגשת בקשה דורשת בירוקרטיה רבה. המטרה היא לחסוך את התהליך הארוך שלה ולהאיץ את תהליך הבניה. בנוסף, יינתן גם פטור מתשלום היטל השבחה (תשלום עבור השבחת הנכס שכעת שווה יותר). 

למי יינתנו ההקלות?

הקלות אלו יינתנו עבור בעלי הדירות שיעמדו בתנאים הבאים בלבד:

  1. לאחר הפיצול תהיה כל יחידה בגודל של 35 מ"ר ומעלה.
  2. כל יחידה חייבת לכלול כניסה נפרדת, מטבח ושירותים.
  3. בעל הדירה חייב להשכיר את היחידות בשוק הרחב ולא לקרובי משפחתו.

קצת היסטוריה...

זו לא הפעם הראשונה שמישהו מנסה לפעול בעניין פיצול דירות. כבר ביולי 2017 יזם שר הכלכלה אלי כהן בעניין והגיש גם כן הצעת חקיקה חדשה שתאפשר פיצול, כאשר כאן מדובר על בתים פרטיים ששטחם עולה על 120 מ"ר. הצעה זו גם היא מביאה להליך קצר, ללא צורך בקבלת אישור מהרשות המקומית לתכנית החדשה. בנוסף יחול צורך בתשלום נמוך של כ-35% להיטל השבחה. כל זאת בתנאי שהיחידה החדשה לא תהיה פחות מהגודל הנקבע של 45 מ"ר. ההצעה אושרה בכנסת ועדיין קיימת נכון להיום נובמבר 2020.

אחר החקיקה החדשה היה צפי לעליה משמעותית במספר יחידות הדיור שיתווספו לשוק. אך בפועל, נוספה כמות קטנה מאוד של יחידות, הרבה פחות מהמשוער. חקיקה זו מיועדת עבור בתים פרטיים בלבד שלכאורה הביקוש עבורם נמוך יותר מדירות בניין. ההצעה שהונחה כעת על שולחן הכנסת אינה מוגבלת רק לבתים פרטיים אלא גם לדירות גדולות בבניין מגורים. זה יביא לציבור את הבשורה הטובה ויקל על זוגות צעירים ויחידים רבים.

מה יקרה אם החוק יכנס לתוקפו?

אם הצעת החוק החדשה תעבור בכנסת היא תשפיע על קהלים שונים מבחינה כלכלית לטוב ולמוטב. הרשויות המקומיות מן הסתם, אינן תשמחנה עם החוק החדש. וזאת בעקבות הפחתה בתקציב הרשות המקומית כתוצאה מפטור לתשלום היטל השבחה שיינתן. אך לעומתם, בעלי הדירות הגדולות ירוויחו מאוד מהקלות אלו. הצפי הוא שהם אף יתעודדו מכך לפצל את הדירות שלהם, הרי כך הם חוסכים כסף רב הודות לתשלום היטל השבחה מופחת. בנוסף, הם גם ירוויחו הליך קצר ומזורז שיקל עליהם רבות בביצועו. ההשפעה החיובית הגדולה ביותר שיביא בעקבותיו החוק החדש תהיה על שוכרי הדירות המתקשים לעמוד בתשלומי השכירות הגבוהים. אם יהיו תוספות יחידות דיור רבות בשוק כתוצאה מהקלות בפיצולי דירות, הם יוכלו סוף כל סוף לנשום לרווחה ולהתחיל לחיות בכבוד. עול תשלום הדירות ירד מהם משמעותית. 

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!