מה זה מדד תשומות הבניה ואיך הוא משפיע על מחירי הדירות?

מעוניינים לקנות דירה? חשבתם על הכיוון של קניית דירה מקבלן? כדאי שתכירו "מדד תשומות הבניה".

מהו מדד תשומות הבנייה ואיך הוא משפיע על מחיר הדירה והמשכנתא שלכם?

כל מה שתרצו לדעת על מדד תשומות הבניה  בכתבה הבאה.

מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבניה - מה זה?

מדד תשומות הבניה מודד מדי חודש את ההפרשים של עלויות הבניה. מדד תשומות הבניה בנוי על אותו עיקרון של מדד המחירים לצרכן. מחשבים את עלויות הבנייה מדי חודש ומשווים לחודשים קודמים.

איך מחשבים את מדד תשומות הבניה?

כל חודש אוספים בממוצע את כל הנתונים על עלויות הבניה כמו, בטון, ברזל, אינסטלציה, שכר הפועלים, מכשור ועוד. מחלקים בממוצע את העלוית ומשווים לעלויות של החודש הקודם. אם המחירים נמוכים מהמחירים בחודש הקודם, המדד ירד באחוז לפי אחוז המחירים שירדו. אם המחירים יותר גבוהים מהחודש הקודם, המדד יעלה באחוז לפי עליית המחירים.

האם המדד רק עולה או שהוא גם יורד?

כמו שכבר אמרנו מדד תשומות הבנייה בנוי על אותו עיקרון של מדד המחירים לצרכן ושניהם כמעט תמיד בעליה וזה המטרה שלנו במשק. מה שכן הוא שאם בעבר מדד תשומות הבניה היה עולה בחדות. כיום חל מיתון במדד תשומות הבניה והוא נמצא כמעט תמיד בעלייה מתונה.

איך מדד תשומות הבניה משפיע על מחירי הדירות?

מדד תשומות הבניה משפיע על מחירי הדירות אותם רוכשים ישירות מהקבלן. מה שקורה בקניית דירה מקבלן הוא שהרוכשים לא משלמים את הכסף מיד אלא בפעימות. יוצא שהקבלן עוד לא יודע את כל ההוצאות שלו בזמן מכירת דירה והוא יכול להפסיד מהתשלום המוקדם. כדי למנוע מצב שבו ההוצאות של הקבלן יהיו גדולות יותר מהמחיר ההתחלתי שבו הוא מכר את הדירות, מצמידים את התשלומים למדד תשומות הבניה. וכך קורה שאם מדד תשומות הבניה עלה ב 0.05 גם מחיר הדירה יעלה ב 0.05%. כך מדד תשומות הבנייה מאזן את העלויות של הבניה עם מחיר הדירה.

איך זה נראה בשטח?

אם אתם קונים דירה מקבלן ומשלמים לו עליה בשלוש פעימות החלק הראשון לא יוצמד כלל למדד כי אתם משלמים עליו מיד. התשלום השני והשלישי יוצמדו למדד עד למועד הפירעון. כלומר, מה שצמוד למדד זה רק החלק שעוד לא שולם ורק לתקופה של לפני התשלום. אם אתם חייבים לקבלן 300,000 ש"ח ובמשך התקופה המדד עלה ב 3%, המחיר שתצטרכו לשלם לקבלן יהיה 309,000 ש"ח.  

עוד כמה נקודות חשובות על מדד תשומות הבניה

  • חשוב שתדעו שיש קבלנים שיסכימו לוותר לכם על הצמדה למדד לפחות על חלק מהסכום. נהלו משא ומתן עם הקבלן ובדקו מה אפשר לעשות.
  • יש מקום לחשוב לשלם מראש את מלוא הסכום לקבלן כדי להיפטר מהצמדה למדד תשומות הבניה. הצעד הזה עשוי להיות נכון בחלק מהמקרים אבל רק בחלק. קחו בחשבון שאם תשלמו מוקדם, תצטרכו להסתדר עם משכנתא ושכירות, אולי עם הלוואת גרייס או בלון. אך תכל'ס, בחישוב פשוט תוכלו לראות שלא חסכתם כלום ואולי אפילו להיפך. 
  • כאשר אתם לוקחים משכנתא קחו בחשבון שהבנק לא מחשב את הסכומים שתוסיפו בעקבות ההצמדה למדד תשומות הבניה. כך שגם אם המחיר הכולל של הדירה יחד עם ההצמדה למדד הוא 1,300,00 ש"ח. לגבי אחוזי מימון וההון העצמי, הבנק יכיר רק במחיר ההתחלתי של הדירה שהוא 1,250,00. שימו לב לנתון הזה וקחו אותו בחשבון כאשר אתם מתכננים משכנתא.

בשורה התחתונה, אם אתם קונים דירה מקבלן קחו בחשבון, המחיר ההתחלתי הוא לא המחיר הסופי, בדרך כלל. יש מקרים בהם כן אפשר להתפטר ממדד תשומות הבניה ללא ריביות ועלויות נוספות זה לא קורה הרבה. אבל אנחנו כן ממליצים לכל אחד לפנות לייעוץ כי תמיד אפשר להוזיל עלויות. פנו גם אתם למומחים שלנו ותופתעו לגלות בכמה אפשרויות נוכל להוזיל עלויות בכל התהליך של קניית דירה.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם מומחי דירה בטאבו השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!