פרויקט "פינוי בינוי" יוצא לדרך, איך נערכים לקראת פינוי הדירה?

חוסר הבהירות בהתחדשות העירונית בעקבות סיום בניות התמ"א הצפוי כאשר אין באופק שום תחזית לתחליף לבניה חדשה, מיתון דרסטי בריביות, שינויים בתנאים ללקיחת משכנתא – כל אלו ועוד גרמו לעליה חדה בביצועי עסקאות נדל"ן ורכישות מקבלנים בפרויקטים חדשים, מתוך השערה לעליית המחירים הצפויים להמשיך לעלות ולהתגבר. 

דירה חדשה

אבל איך תוכלו לישון בלילה, כשהכסף שלכם הונח על קרן הצבי?

ברכישת דירה מקבלן או יזם, מצטרף לו פחד סמוי, מה יקרה אם… חותמים על חוזה, מגישים סכום משמעותי בלי שמץ של הבטחה שהדירה אכן תיבנה בצורה המושלמת כמתוכנן. בפרט כשמדובר ביזמים צעירים חסרי ניסיון או חברות חדשות שיכולות בקלות לקרוס ולפשוט רגל…

מומחים במקרקעין מבהירים כי ישנן שלוש נקודות חשובות שתגנה עליכם מנפילה בפח:

דבר ראשון מידע אמין על החברה והקבלן

חשוב לערוך בדיקה יסודית על עברו של הקבלן או החברה. לבדוק את הפרויקטים שכבר סיים, האם צצו בעיות חדשות כמו נזילות, רטיבות וכדו'. כדאי לשאול את הדיירים ממה הם מרוצים והאם הם ממליצים. כדאי גם לבקר בבנינים שנמצאים באמצע תהליך הבנייה, לראות את קצב העבודה, רמת הדיוק וטיב החומרים ולהסיק מסקנות לגבי איכות הפרויקט. 

ניתן גם לברר ברשתות חברתיות מה מספרים עליו בתי משפט ואם היה מעורה בהם. חשוב לבדוק שהקבלן אכן רשום כמורשה במשרד הבינוי והשיכון.

מה קורה בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי?

לאחר שבדקתם את עברו של הקבלן ווידאתם שהוא אכן ראוי להיות זה שיבנה לכם את בית החלומות, מומלץ לברר את יציבותו הכלכלית. אפשר ליישם זאת בעזרת חברות המיועדות לכך, שמציגות את מצבו הכלכלי של הקבלן או החברה.

כדאי גם לדעת מיהו הגוף שמלווה פיננסית את הפרויקט המדובר. האם זהו גוף בנקאי ולחלופין חוץ בנקאי.

אומנם הוא לא מהווה חותמת ביטחון, אך אם מדובר בגוף אמין כמו בנק, סביר להניח כי הוא כבר בחן את אמינותו ויציבותו הכלכלית של הקבלן.

בחינת זכויות הבעלים על הקרקע

רצוי לוודא שאכן לקבלן קיימת זכות על הקרקע כבעלים רשמיים. בכל אחד מהסעיפים הבאים יוצגו הרישומים שמעידים על כך שהקרקע שייכת לקבלן: בחכירה, בעלות ובעסקה עצמה. בדקו שהמיסים הנדרשים אכן שולמו.

הדבר השני, דרישת בטוחות

 

כאן מדובר בסעיף קריטי. מכיוון שגם קבלנים בעלי וותק וניסיון יכולים להיתקל בקשיים שלא צפו מראש שיכולים לגרום לתסבוכת רצינית שקשה לצאת ממנה ללא הפסדים קשים.  

חוק המכר מצריך את הקבלן לתת לרוכשי הדירות ערבות ברמה מסוימת, על פי קצב התשלומים לבניה. 

בכל אופן, אף על פי שהקבלן מחויב חוקית לספק ביטחונות, הקונה מוכרח לוודא שהוא באמת מקבל את הערבות המדוברת כפי שתובע החוק.

הדבר השלישי בדקו שיש בנק מלווה

אכן הבנק אינו מהווה את "ראש הקבלנים". הוא לא ממונה על ביצוע חובות הקבלן לרוכשי הדירות כמו, בניית הדירה, רישומה על שם בעלי הדירות ללא שעבודים ועיקולים ודאגה לתיקון תקלות ופגימות בבניה.

על מה כן אחראי הבנק? ביקורת הבנק דואגת מסייעת לאתר ליקויים ומעידות בפרויקט או בקבלן ובכך הוא עוזר לרוכשים בצורה עקיפה.

בשנים האחרונות בית המשפט מגביר את הפיקוח של הבנקים המלווים. וזאת כמובן לטובת רוכשי הדירות.

מה קורה במצב של פשיטת רגל?

לפני שאתם נכנסים לפאניקה ומאבדים עשתונות, דעו, תפקוד חכם, שקול אך מהיר יכול להציל אתכם ממשבר כלכלי עמוק. התנסות מהעבר מגלה שרוכשי דירות שתיפקדו במהירות הצליחו לצאת מהמערבולת בכבוד עם מעט מאוד נזקים. 

מה חשוב לעשות? 

כדאי לאגד את רוכשי הדירות, לפנות לעורך דין ולבנק המלווה שהסמיך בית המשפט וכך לוודא שהפרויקט ישוב לפעילותו במהירות. כמובן שהכנסת גוף שלישי לתמונה תוסיף עוד הוצאות, אך תמנע הפסדים בסדר גודל של מאות אלפי שקלים.

מה שברור, במצב כזה, אינו דומה פרויקט שמלווה בליווי פיננסי, בערבות או בביטוח שיכולים לשלם לרוכשי הדירות את ההפסדים, לחברה שנשארת לבד במערכה רק עם הערת אזהרה.

מה יקרה אם אכן הפרויקט קרס? האם ניתן לדרוש מהקבלן פיצויים?

אם לבסוף בזכות הביטוח או גוף אחר הצליחו לסיים את הבניה בשלמות חצי שני לאחר שסוכם, האם ניתן לדרוש מהקבלן פיצויים?

עקרונית, אפשר לתבוע את הבנק על רישול בליווי, אולם בדרך כלל יהיה קשה לקבל על כך פיצוי. לעומת זאת, ניתן להגיש תביעה על הקבלן על שאיחר בתאריך מסירת הדירה שסוכם מראש.

לסיכום פרויקט פינוי בינוי:

חשוב שיהיו ברשותכם ראיות וההוכחות לכל צרה שלא תבוא, לכן, שמרו על כל המסמכים שקשורים לרכישת הדירה. חוזים, מיילים, תדפיסי בנקים ועוד, כך בכל מצב תוכלו להגיש את המסמכים ולדרוש מהקבלן או מהבנק את שמגיע לכם ביושר.

רוצים להיות בטוחים יותר? פנו למומחים שלנו שיכוונו אתכם לרכוש דירה מקבלן בצורה הנכונה ביותר. השאירו כאן פרטים לתיאום ייעוץ.

לשיחה עם מומחה צרו קשר או השאירו פרטים

בלוג מקרקעין

ייעוץ עסקי לקבלנים

כקבלנים, אתם עובדים בתעשייה תחרותית ותובענית ביותר המציבה אתגרים ייחודיים לניהול עסק מצליח. עליכם להיות מסוגלים לנהל משימות ואחריות מרובות, כולל ניהול פיננסי, תכנון וביצוע

קרא עוד »

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!